پرسش و پاسخ های حقوقی 36
قانون تملک آپارتمانها
پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی روزانه به سوالات حقوقی کاربران پاسخ می دهد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۸
 
پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه در صدد است تا در راستای افزایش آگاهی های حقوقی و قضایی شهروندان، روزانه ضمن دریافت پرسش های حقوقی شما، توسط تیم کارشناسان خود به سوالات حقوقی‌تان پاسخ دهد.

شما می توانید از طریق ارسال رایانامه info@farhangionline.ir یا گزینه ارسال نظرات در ذیل همین مطلب سوال حقوقی خود را با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آن پاسخ داده شود.
 
پرسش197 :
در یک مجتمع مسکونی پاسیویی که فقط مورد استفاده یک واحد است، آیا جزء مشاعات ساختمان محسوب می گردد و هزینه تعمیرات آن بر عهده کیست؟
پاسخ:

چنانچه پاسیو در محدوده سند مالکیت اختصاصی واحد نبوده و در صورت مجلس  تفکیکی جزو مشاعات قید شده باشد و در صورتی که امکان استفاده برای یک واحد داشته باشد جزو مشاعات محسوب می گردد . النهایه و در صورت عدم امکان دسترسی سایر واحدها  به آن هزینه نگهداری و تعمیرات طبق مقررات تبصره 3 ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها (اصلاحی 11/3/76) به عهده استفاده کننده است.
 
پرسش 198:
هزينه‌هاي تعميرات،آب، نظافت و ... در ساختمانهايي كه داراي متراژهاي مختلف هستند به چه صورت است؟
پاسخ:
مطابق قانون تملک آپارتمانها محاسبه هزینه ها براساس متراژ آپارتمانهاست
 
پرسش 199:
آيا در روابط همسايه ها در زندگی آپارتمانی قانوني وجود دارد ؟ مثلاً اگر از واحد طبقه بالا به خانه ما رطوبت و نمي وارد شود چه بايد كرد ؟
پاسخ:
روابط همسایه ها تابع قانون تملک آپارتمانهاست و مالک طبقه بالا مکلّف به رفع رطوبت و پرداخت خسارت است.
 
پرسش200 :
يكي از مالكين آپارتمان ما زير زمين و پاركينگ را مسكوني كرده است و در حال حاضر كه ما قصد فروش خانه‌‌مان را داريم دچار مشكل شده‌ايم چه اقدامي بايد انجام دهيم ؟
پاسخ:
می توانید با گزارش مراتب به کمیسیون ماده صد شهرداری الزام او را به رفع تخلف بخواهید بعد از صدور حکم کمیسیون و اجرای آن شهرداری پاسخ استعلام مثبت را خواهد داد.
 
پرسش201 :
آپارتمان من طبقه سوم است و لوله آب ترکیده و نم داده است به طبقه دوم و ادعا می کند که باید هزینه رنگ و نقاشی را باید بدهی و من نمی دانم چه کنم؟
پاسخ:
مسئول پرداخت هزینه رنگ و نقاشی مورد سئوال هستید مگر اثبات نمائید که منشا رطوبت و خسارت ملک شما و لوله آب ملک شما نیست.
 
پرسش202 :
ملکی را جهت دفتر کار که پایان کار و سند ملک اداری است چون حجم کار زیاد است شبها نیز به همراه همسرو پسرم تا دیروقت کار می کنم که مدیرساختمان مخالفت می کند و می گویند تا 9 شب بیشتر اجازه کارکردن نداری آیا قانون به من اجازه می دهد که 24 ساعت کار کنم؟
پاسخ:
مانع قانونی در خصوص مورد به نظر نمی رسد.
 
پرسش 203:
در یک آپارتمان 4 واحدی فقط دو واحد حق استفاده از پارکینگ را دارند، آیا می توانند درب آن را قفل کنند؟
پاسخ:
مالکین دو واحدکه حق استفاده از پارکینگ را دارند، براساس قاعده اذن در شیی اذن در لوازم آن است می توانند درب پارکینگ را قفل کنند به نحوی که این کار مانع تردد یا استفاده از قسمت های دیگر ساختمان بنا شد برای مثال راه عبور و ورود به انباریها یا زیر زمین و غیره منحصراً از پارکینگ نباشد.
 
پرسش 204:
در یک مجتمع آپارتمانی یکی از ساکنین دوسال و نیم است که حق شارژ نمی دهد و از تمام امکانات استفاده می کند، چه برخوردی با ایشان باید کرد؟
پاسخ: